Rozwój motoryczny dziecka związany jest z prawidłową budową i czynnością układu ruchu oraz układu nerwowego. Bardzo ważna jest w tym przypadku budowa i czynność układu kostno-stawowego, mięśniowego, a także kręgosłupa, tułowia i kończyn. Ponadto rozwój motoryczny dziecka zależny jest zarówno od czynników genetycznych, jak i środowiskowych.
Rozwój motoryczny dziecka do lat 3
Rozwój motoryczny dziecka jest szczególnie intensywny w pierwszych latach życia. Początkowo niemowlę charakteryzuje się brakiem koordynacji ruchowej, dopiero z czasem przekształca się ona w ruchy celowane. Od trzeciego roku życia koordynację funkcji motorycznych przejmuje kora mózgowa i zaczyna się rozwój integracji neuromotorycznej. Dziecko zdobywa nowe wrażenia oraz nowe umiejętności ruchowe. Jeśli rozwój motoryczny dziecka do trzeciego roku życia przebiega poprawnie, powinno mieć skoordynowane i sprawne ruchy, w tym potrafić przez chwilę stać na jednej nodze, schodzić i wchodzić po schodach. Opanowane powinny zostać również ruchy naprzemienne. Prawidłowo rozwinięte dziecko potrafi przyjmować prawidłową postawę podczas siadania, chodzenia oraz biegania. Dziecko, którego rozwój motoryczny jest właściwy, uczestniczy w zabawach oraz zajęciach ruchowych uwzględniających ruchy całego ciała, ponadto reaguje na sygnał dźwiękowy ruchem.
Rozwój dziecka można wspierać określonymi zabawami czy działaniami. Są one obecne również w żłobku. Coraz większą popularność zyskują zabawy sensoryczne w żłobku. Pozwalają na rozwój, poznawanie świata przez zmysły i naukę, co z kolei umożliwia dziecku na korzystanie z własnych możliwości.
Zabawy sensoryczne w żłobku
Zabawy sensoryczne w żłobku mają na celu naukę kształtów i kolorów, rozwijanie zmysłów, naukę pracy w grupie, aktywne spędzanie czasu, a także nabycie świadomości z nabytych i odkrywanych zmysłów. Zabawy sensoryczne w żłobku nie wymagają sięgania po drogie czy specjalnie przeznaczone do tego narzędzia. Doskonale sprawdza się tutaj proste rozwiązania opierające się na zabawie. Wśród nich można wymienić malowanie na folii rozpiętej na stelażu. Działa to na zmysł dotyku, a przy okazji uczy dziecko kolorów. Ponadto bardzo popularnym, ale i skutecznym narzędziem zabaw sensorycznych w żłobku jest piasek kinetyczny stymulujący zmysł dotyku. Polecane są również układanki z klocków pobudzające wyobraźnię przestrzenną, ale i logiczne myślenie. Zabawy sensoryczne w żłobku powinny pobudzać do poznawania nowych rzeczy. Umieszczone w słoikach rzeczy po kolei wyjmowane, nazywane oraz dotykane świetnie się sprawdzą. Dźwięki wydawane przy tym dodatkowo stymulują dziecięcy słuch.
Zabawy w żłobku – piosenki z pokazywaniem dla dzieci, zabawy z chustą animacyjną
W żłobku bardzo dobrze sprawdzają się zabawy z wykorzystaniem elementów takich jak piosenki z pokazywaniem dla dzieci, zabawy z chustą animacyjną, czy bajki logopedyczne dla dzieci.
Piosenki z pokazywaniem wspierają rozwój zdolności poznawczych u dziecka. Nauka w tym wypadku wymaga skupienia się na wykonaniu danego zadaniu, ale i słuchania. W żłobku pojawiają się również zabawy z chustą animacyjną. Wspierają one naukę różnorodnych umiejętności, dzięki połączeniu różnorodnych wrażeń. Zabawy z chustą animacyjną wpływają na wrażenia wzrokowe, dotykowe oraz ruchowe. Poprawiają również nastrój dzieci. Mogą one odbywać się zarówno w sali, jak i na zewnątrz. Co więcej, ułatwiają członkom grupy poznanie się, w tym zapamiętanie imion. Stanowią one doskonałe ćwiczenie współpracy i wsparcie w integracji. Podczas zabawy dzieci ćwiczą także refleks oraz spostrzegawczość. Zabawy z chustą animacyjną to także doskonały trening zwinności i zręczności, dzieci mogą też rozwijać pewność siebie oraz odwagę. Dzięki zabawie z chustą animacyjną poprawia się też sprawność manualna u najmłodszych.
Bajki logopedyczne dla dzieci
Na rozwój dziecka w żłobku ma wpływ również obecność logopedy dbającego o profilaktykę logopedyczną. Wczesna stymulacja i diagnostyka umożliwia prawidłowy rozwój mowy. Logopeda prowadzi obserwację podczas zabawy, a także we śnie, co pozwala na obserwację sposobu oddychania oraz stopnia rozwoju mowy czynnej i biernej.
Jedną z form terapii logopedycznej stosowanej w żłobkach są bajki logopedyczne dla dzieci. To ciekawa forma urozmaicenia zajęć, które bywają uważane przez dzieci za nudne i powtarzalne. Z kolei nauka poprzez zabawę z wykorzystaniem bajek logopedycznych dla dzieci pozwala dzieciom na rozluźnienie oraz łatwiejsze przyswajanie nowych informacji. Bajki logopedyczne usprawniają narządy mowy dziecka, a przy tym rozwijają wyobraźnię, uczą wrażliwości, zachęcają do myślenia oraz właściwej werbalizacji.
Same bajki logopedyczne są krótkimi historiami, w których występować mogą części ciała dziecka, zwierzęta, ale i samo dziecko. Mogą one dotyczyć aktualnych wydarzeń z życia lub wręcz przeciwnie, przedstawiać wydarzenia całkowicie wymyślone. Ćwiczenia wplecione są w treść bajki logopedycznej dla dzieci, dlatego nie są odbierane tak, jak zwykłe ćwiczenia. Dodatkowo bajki logopedyczne wzbogacane są o elementy ruchu i wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Ogólnopolska Konferencja dla opiekunów żłobkowych
Rozwój motoryczny dziecka i zostanie omówiony podczas tegorocznej Ogólnopolskiej Konferencji dla opiekunów żłobkowych. Uczestnicy otrzymają propozycje autorskich piosenek oraz wierszyków z pokazywaniem, omówione zostaną także zabawy z chustą animacyjną, opowieści ruchowe, a także zabawy taneczne dla dzieci. Wśród poruszonych tematów znajdą się również bajki logopedyczne, których zadaniem jest rozwój aparatu mowy, myślenia oraz koncentracja uwagi.